Nou, de volgende dag dus.
De lijm is droog en hard. Echter is het een beetje doorgelopen richting het drijfstang oog.

Dat moet even weg gefreest worden.

En dan past het wel.

Het zit nu allemaal gemonteerd en het functioneert prima. Gelukkig heb ik het op kunnen lossen.

Dan eindelijk is het drijfwerk links en rechts klaar.

Het is nu de beurt aan de stoom toevoer en afvoer van de cilinders.
De onderdelen zijn netjes schoon (zover mogelijk) en ontdaan van afdichtmiddel resten.

De eerste, de afvoer, zit nu op z'n plek. Het schroefdraad is afgedicht met vloeibare sealant, bestand tegen hitte.

Daarna de stoomtoevoer. Het was wel even puzzelen om het goed op z'n plek te krijgen, netjes in het midden.
Het loopt allemaal lekker soepel, en na een test die in de handleiding wordt beschreven blijkt het allemaal dik in orde te zijn.

Wacht, zo zie je het beter.

De rookkast voetplaat. Met oliepotje.

Ik wil even laten zien hoe mooi dat potje weer glimt. Een prachtig stukje voorop de loc.

Helaas moest dat mooie potje precies komen waar de Marklin koppeling uitsteekt aan de binnenzijde van het chassis.
Daarom heb ik de koppeling moeten verbouwen. Ingekort, twee geultjes in gefreesd voor de veer. En de veer ingekort. En het zit weer prima.

En zo is de voetplaat af. Echt een mooi stukje om te zien zo. Ik ben er trots op.

Kijk, zo ziet het er in de handleiding uit. Het loopplanken deel.

En zo ziet het er uit in model.

Het schiet al op zo.

Hier zijn de ketelzadel en ganghendel deel geplaast.

En nog zo'n klein klusje, de voetplaat in het machinistenhuis en de koppelstang.

Dat was helaas even het laatse wat ik aan de loc kan doen, het volgende is de ketel, maar daartoe moeten de kranen gemonteerd worden, en die van mij zijn niet in orde.
Nu ga ik eerst op zoek naar iemand die er meer verstand van heeft en ze wellicht kan reviseren. Of in een uiterst geval, vervangen. Deze zijn niet meer te krijgen dus zal het iets anders moeten worden, waarbij ook de leidingen aangepast zullen moeten worden.

Maar ik heb geen zin om te stoppen, dus ga ik de tender in elkaar zetten.

Een hoop moertjes op dit korte stukje....

Het onderstel staat al. Netjes recht en stabiel. Voorheen wipte hij een beetje diagonaal.

De mooie bufferbalk. ook met een Marklin schroefkoppeling. Echt veel mooier dan die 1975 haak-met-3-ringetjes.

Platte kar?

De bovenbouw van de tender wordt van onderaf vast geschroefd.

En dan staat hij weer. Prachtig.

Ik moet nog op zoek naar een plakje rubber, zodat ik daar de pakking voor de brandstoftank van kan maken.

En dan kan ik deze prachtig glimmende en gereparerde sump er op zetten.

Nu de tender ook al in elkaar zit en ik eigenlijk niks meer kan doen, heb ik mijn aandacht nog eens op de stoomkranen gericht. Samen met mijn vrouw ben ik ze te lijf gegaan.
We hebben ze gebadderd in azijn, een beetje bakpoeder erbij voor de lekkere bruis... Zelfs gericht een paar gootsteen ontstopper korrels en heet water.
Dat heeft effect gehad. Op gegeven moment kwam er een klont viezigheid tevoorschijn in de kraan van de blower (die helemaal dicht zat) en kon ik dat met een naald er uit werken.
Die kraan doet het weer naar behoren.
De andere kraan, die van de cilinders, wil nog steeds niet geheel afsluiten. Hij gaat heel bijna dicht,maar niet helemaal. als ik er in kijk zie ik de schone zetel waar de spindel op komt te zitten in de dichte stand.
Het lijkt wel of het een allemaal een beetje versleten is en hij gewoon niet ver genoeg meer indraait om af te sluiten.

Gelukkig heb ik een schroefdraad tap set, eens kijken of dat een oplossing biedt.

Ik heb zowel de spindel als het kraanhuis een extra wikkeling gegeven.
Vooral die op de spindel zal volgens mij het meeste effect sorteren.

Hier een duidelijk zicht op wat ik heb gedaan.
Op de linker foto zie je de 'kraag' op de spindel. En op de rechterfoto zie je de extra wikkelingen die er in zijn gemaakt.
Dat maakt al het verschil.

En ja hoor, de kraan werkt super!! Sluit lekker strak af. 1-0 voor mij.

Aangezien de kranen weer werken kan ik verder met de montage.
Eerst wil ik de ketel schoonmaken, dus gaat hij samen met de leidingen in een azijnbadje.

De leidingen zijn in ierder geval weer schitterend mooi. Zie je bijna niks meer van straks.

En de ketel is na wat licht schuurwerk ook weer mooi koperkleurig.

Ook de zwartgeblakerde onderzijde is weer mooi schoon. Nu heb ik ook geod zicht op de staat van de ketel, en hij ziet er goed uit hoor.

Als eerste wordt de terugslagklep gemonteerd aan de ketel, ook weer met de vloeibare schroefdraad afdichting uiteraard.

Verder viel het mij op de het binnenste gat van het veilighiedsventiel ietwat scheef zit, dit laat ik maar zo.

Voor de montage van de kranen had ik nog twee originele pakkingen bij de reserve onderdelen zitten, die komen nu mooi van pas.

Met een beetje afdichtmiddel worden ze geplaatst.

Wat een fijn gezicht... ik had niet gedacht dat dat er op de korte termijn van zou komen.

De leidingen er ook bij aan.

Het hele ketel deel wordt zo in de buitenketel geschoven.

Zo is het echt weer herkenbaar als een loc. Fijn gezicht.

Zie hoe nu WEL de stoomleiding aangesloten is.

Alles zit vast, rookkastdeurtje dicht.

Het machinstenhuis is ook al goed op weg.

Nog even de spatschermen en windleiplaten...

En tot slot de schoongemaakte brander.

Vandaag kwam ik toevallig een prachtig stukje rubber tegen en ik moest gelijk aan mijn sump denken.

Lekker ruim maak ik de pakking op maat.

En dan de gaatjes er in geboord voor de boutjes.

En de natuurlijk de opening voor de toevoer.

Even kijken of het past... prachtig.

En dan kan eindelijk de sump op z'n plek geschroefd.

En voor het eerst zie ik 'm geheel gekoppeld. Hij is nu op details na rijklaar.

Tijdens het werken aan de sump hebben de kranen staan drogen. Ik heb ze hele kleine zwarte streepjes gegeven, zodat daar de stand eenvoudig op af te lezen is. Dit is iets tijdelijks voor tijdens het leren rijden met de loc.
Uiteindelijk wil ik toch die wielen vervangen door respectievelijk een hendel en een spaakwiel.

Dit zijn beide kranen in de dichte stand.

Maar die moesten nog even uit elkaar....

...voor een beetje teflontape als afdichting.

En als ze er weer op zitten voel ik dat ze met iets meer weerstand draaien, en dankzij de streepjes zie ik ook dat ze helemaal dicht gaan.

Mijn standaard koppelpen is gebroken, waarschijnlijk bij het ongeval van de vorige eigenaar waarbij de sump ook kapot is gegaan.
Ik heb een nieuwe constructie gemaakt van een boutje.

Hier zie je hoe de bout op zijn plek zit en het puntje er onderuit steekt in het koppelgat.

Met de extra afwerktrede er overheen zie je hem helemaal niet meer.

Hij koppelt net zo goed als de oude. Waarschijnlijk is hij nog steviger ook.

Vroeger stond er een dikke paal in de tender, nu niet meer en toch gekoppeld.

Koppelen en ontkoppelen gaat heel eenvoudig met de schroevendraaier. Doordat de bout verdiept zit kan je hem niet missen.

En dan ineens valt mijn oog ergens op...zie jij het ook?
...
De vorige eigenaar/bouwer heeft de raamlijsten er binnenstebuiten in gezet.

Met weinig moeite zijn ze er uit gewerkt...

En gaan ze lijmrest vrij gemaakt en gepoetst.

En zo zitten weer blinkend en correct op de loc.

Alleen een beetje jammer dat de originele bouwer stukjes uit de lijstjes heeft geknipt om het binnenstebuiten pas te maken. In het machinistenhuis zit een steun in de weg...eigenlijk had dat gezien moeten worden als een teken dat het niet goed ging, maar niks meer aan te doen helaas.

Daar staat ie dan. Super mooi. Ik ben er echt trots op.

(foto is van voor de raamlijstjes update).
|